• İletişim: info@guncelkadin.com.tr
Güncel Kadın
  • Anasayfa
  • Güncel Haberler
  • İş Dünyası
  • Ekonomi
  • Moda
  • Güzellik
  • Sağlık
  • Yaşam
  • Sanat
  • Röportaj
No Result
View All Result
  • Anasayfa
  • Güncel Haberler
  • İş Dünyası
  • Ekonomi
  • Moda
  • Güzellik
  • Sağlık
  • Yaşam
  • Sanat
  • Röportaj
No Result
View All Result
Güncel Kadın
No Result
View All Result

Semah Tuğsel : “ An”da kilitlenmek

Semah Tugsel by Semah Tugsel
12 Aralık 2021
in Yazarlar
0
Semah Tuğsel :  “ An”da kilitlenmek
0
SHARES
93
VIEWS
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşWhatsapp PaylaşLinkedin'de PaylaşPaylaşPaylaş

“An”, göz kapağının binlerce hareketinden sadece birinin aldığı zaman kadardır.

Hani derler ya “göz açıp kapayıncaya kadar”.

Saniyenin belki onda biri kadar bir zamanda ise görünen kaydolur beyine.

Bakmakla görmek arasındaki farktır bu. Görürsen bu kayıt işlemi gerçekleşir ancak.

Sadece bakmak yetmez.

Bir fotoğraf makinesi, aynı göz gibi çalışır.

On beş yaş üstü hemen hemen herkesin bir fotoğraf albümü vardır. Ya da fotoğraflarını koyduğu bir çekmecesi, benim olduğu gibi.

Bir türlü zaman ayrılıp düzenlenemeyen, birbirine karışmış, zamanı unutmuş yüzlerce fotoğraf öylece dururlar birbirleri üstüne. Birini aramak demek hepsine bakmak demektir aslında.

Boş albümler tozlu raflarda dolmayı beklerler.

Yüzlerce fotoğraf kâğıdına kilitlenmiş o “an”larla yüzleşmeyi göze aldığım gün, onları daha korunaklı albümlerine, kendi ait oldukları zaman ve mekânlarına göre yerleştireceğim günler gelecek umarım.

Günümüzde, her şeyin dijital ve bir tuşla silinebilir değerlerine alışmış olanlar için ne kadar anlamsız gelir bu albümler.

Ofset ya da mat kâğıda kilitlenmiş, elle tutulabilen ve ancak yırtılıp atılırsa yok olacak olan bu “an” lar.

Bu günün makinaları gözün bile zor seçebileceği hassasiyetle kaydediyor her şeyi.

Ama biliyoruz ki, ne kadar gelişmiş olurlarsa olsunlar, kalbi gözünde bir insan olmadığında hiçbir işe yaramıyorlar.

Kilitlenen “an” kalbi yansıtmazsa teknoloji çaresiz kalıyor.

Benim çekmecemdeki fotoğraflar, canlıdır. Tek bir tuşla yok olmazlar. Kolay kıyılamaz onlara.

Çekenin de resmidir onlar çekilenden öte.

Çok öğrenmek istemişimdir fotoğraf çekmeyi. Onlarca defa anlatılmasına rağmen o ışık ayarları, pozlar… Zor geldi neticede, benim gibi sabırsız bir insana.

Öğrenemedim siyah beyaz fotoğraf çekmeyi.

Şimdi çekiyorum akıllı telefonlarla, istediğim renk ayarını da yapıyorum.

Silinmeye hazır fotoğraflar çekiyorum. Paylaşıyorum sosyal medyada. Ya da siliyorum beğenmediklerimi. Beğendiklerimi ise iyi kaydetmezsem ki etmemişim, hesabım hacklendiğinde birçoğunu kaybettim.

Yok oldular. Yaşanmamış oldular.

Ama çekmecemdekiler…

Onlar sadece bana ait.

Eskiden tiyatro fotoğrafları siyah beyazdı. Avrupa da İskandinavya da hala o gelenek sürüyor.

İsveç yıllarımda ülkenin en iyi tiyatro fotografçısıyla çalışmak şansım oldu. Oyun akarken üç ayrı ışığa ayarlanmış üç kamerayla çalıştı. Üç kamera da boynunda asılıydı. Böylece hiç zaman kaybetmeden oyundaki anları kaydediyordu.

Çektiği muhteşem fotoğraflardan bir tanesini hediye etti bize. Beğendiklerimizi satın aldık.

Filimi, banyosu ve en önemlisi sanatçının gözü bir değeri hak ediyor elbette.

Onlardan da var çekmecemde.

Annemin, anneannemin dedemin, teyzemin çocukluk resimleri bile var.

Dedemin babasının da fotoğrafı var, kalın sarı kartonlara kilitlenmiş anları.

İstanbul’un az sayıdaki stüdyolarının özel imzalı kartpostalları.

Bazen eskicileri dolaşırken, büyük karton kutuların içinde kime ait oldukları meçhul bir yığın fotoğraf görürüm.

Sahipsiz.

İçim acır.

Her birine sonsuz hikâye yazılabilir, gerçek hikâyelerine ulaşmaksa imkânsız.

Çekmecemdeki anlarımı, saklayabilecek akrabalarıma dağıtmayı düşünüyorum.

Bir karton kutunun içinde başkalarının yazacakları hikâyelere konu olmalarına izin vermeyeceğim.

Kim bilir can arkadaşım Ayça’nın fotoğrafları neredeler?

Çocukluğumun ve genç kızlığımın şahidi Melahat teyze.

Bir Cumhuriyet öğretmeni. Ömrü köylerde geçmiş. Hiç evlenmemiş. Anneciğiyle yaşardı alt katımızda.

Anneciği gitti, bir başına yaşadı kalan hayatını.

Ya onun “an” ları nerededir acaba?

Tek taş pırlantası ve altın kösteği elbette ki emin ellerdedir. Ama yakası kürklü mantosunu çöpte gördüğümü hatırlıyorum. Bence, fotoğrafları da o mantonun altındaydı.

Biraz da güzel bir şeylerden bahsedelim…

Tanıdığım en çok fotoğraf sahibi insan Feriha Eyüboğlu dur herhalde. Beraber çalıştığımız oyunlarda yüzlerce çeker bastırıp bize hediye ederdi. İyi ki de hediye etmiş bize o anları.

Kendisinin ve ailesine ait ciddi bir arşivi var gözü gibi sakladığı. Teyzesi ilk güzellik kraliçe Feriha Tevfik. Hamdullah Suphi Tanrıöver’e kadar uzanan köklü bir ailesi var. Bu aileye ait binlerce fotoğraf. En sıkıntılı anlarında bile bir servet edebilecek bu arşivi satmayı aklından bile geçirmedi. Umarım ondan sonra kalanlar en az onun kadar bu anıların değerini bilirler.

Siz hiç özenle hazırlanmış kişisel bir “müze ev” gördünüz mü?

Ben gördüm.

Yönetmen bir dostumun evi. Kendisi orada yaşamıyor, sevdiği arkadaşlarını ve dostlarına yemek davetleri veriyor. Güzel sohbetler ediyor. Bazen de bir dostu sınırsız kullanabiliyor o evi ihtiyacı varsa.

Ev; kişisel bir enstalasyon.

Yaşadığı her anın, her güzelliğin, anılarının, iyi kötü ayırmadan ona ait her şeyin saklanıp özenle yerleştirildiği kişisel bir müze.

Tüm fotoğraflar özenle seçilmiş gümüş ve benzeri güzellikte çerçevelerde. Yaşamındaki her “an” için oluşturulmuş duvarlar, köşeler.

Hiçbir şey sıradan değil. Hayatının yüzlerce anı yaşıyor evde.

Asla bir tuşla silinemeyecek bir dünya yaratmış kendine.

“beğen” tuşuna asla sahip olmayacak, bir yığın güzellik.

O ev; “anılar olmadan insanın nasıl eksik kaldığını” hatırlatır gibi.

Hediye edilen her objenin, her fotoğrafın hikâyesi onda saklı.

O hikâyeye bir yerinden dâhil olanlara da, değerli olduklarını hatırlatan bir “müze”.

Bir insanın geçmişine, hatasıyla sevabıyla sahip çıkmasının zenginliği değil de nedir bu?

Saygılı ve sevgili bir ruh!

Bu ruh, cep telefonu kullanmıyor, sosyal medya kullanmıyor yalnızca mail ve ev telefonu.

Belki bu yüzden bu kadar temiz kalmayı başarıyor.

Kim bilir?

Yakın zamanda face hesabımı ele geçirdiler. Üç gün uğraştım geri almak için. Kâbus gibiydi.

Yüzlerce fotoğrafım yok oldu.

Her yaşanmışlığın bir anda yok olduğu bir dünya bu.

İşte bile bile bu çarkın içinde olmak da böyle bir şey. Bir tür bağımlılık bu iletişim ağı.

Olabildiğince doğru kullanmak bu ağı, tüm mesele bu…

Tüm yazdıklarımın tersine, bazen de söyle düşünüyorum.

Ben gittikten sonra her şey kaybolabilir.

Ne önemi var ki bana ait anların. Onlar ben yaşadığım müddetçe değerli. Onların değerini benden başka kimse bilemez ki.

Bilinmesini istemek haksızlık değil mi?

O kadar hızla değişiyor ki değerler. Bu hızla baş etmek zor. Sonra bir soru takılıyor aklıma…

Bu “hız” nereye kadar.

Bu hız bir kayboluş mu acaba?

Hani yedi rengin olduğu bir çarkı döndürdüğümüzde her renk beyaza döner.

Artık hiçbir renk yoktur.

Farklılık yoktur.

Her şey, herkes aynıdır.

Beyazdır.

Beyaz renk değildir ki…

Olsa olsa bir kayboluştur.

Saklayabildiğimiz kadar “an” biriktirelim yaşarken.

Sonrasını bilemeyiz.

 

 

 

 

 

 

 

 

Önceki Yazı

İzmir Diyet Psikolojim Kurucuları Damla Oğuz ve Ecem Oğuz: “Psikolog Destekli Diyette Farkındalık Yaratılıyor”

Sonraki Yazı

Erbil Erbige ile “Arkadaşım Ca. Kanser ile Yaşamak” Röportaj Rengigül Ural

Semah Tugsel

Semah Tugsel

Sonraki Yazı
Erbil Erbige ile “Arkadaşım Ca. Kanser ile Yaşamak” Röportaj Rengigül Ural

Erbil Erbige ile “Arkadaşım Ca. Kanser ile Yaşamak” Röportaj Rengigül Ural

Plugin Install : Widget Tab Post needs JNews - View Counter to be installed
  • Popüler
  • Yorum
  • En Son
Semra Kosovalı: Seçim sonucu ve gelecek

Semra Kosovalı: Seçim sonucu ve gelecek

21 Kasım 2024
İstanbul’u Kanatları Altına Alan Ressam İrem Çamlıca : “İstanbul Yeri Göğü Altın Şehir”

İstanbul’u Kanatları Altına Alan Ressam İrem Çamlıca : “İstanbul Yeri Göğü Altın Şehir”

4 Eylül 2024
Astroloji Yolculuğu: Gökyüzünden Haberler 18-24 Kasım 2024 (Ankara Saatine Göre)

Astroloji Yolculuğu: Gökyüzünden Haberler 2024’de Burçları Neler Bekliyor?

8 Ocak 2025
Sizi Daha Genç Gösterecek Saç Renkleri

Sizi Daha Genç Gösterecek Saç Renkleri

22 Ocak 2024
Semra Kosovalı: Seçim sonucu ve gelecek

Semra Kosovalı: Seçim sonucu ve gelecek

0
Duygu Şengül: Türkiye’de kadının var olma sorunu

Duygu Şengül : Duygu’sal Aforizmalar

0
Ayşe Demir: DO-ra-to

Ayşe Demir: DO-ra-to

0
Buket Keskinol: Toprak Ana Gaia

Buket Keskinol : İskenderunlu olmak

0
29. Bedia Muvahhid Ödülü Sahiplerini buldu

29. Bedia Muvahhid Ödülü Sahiplerini buldu

23 Mayıs 2025
Şehir Tiyatroları, “Yenilmez” adlı oyunuyla 12. Frankfurt Türk Tiyatro Festivali’nde

Şehir Tiyatroları, “Yenilmez” adlı oyunuyla 12. Frankfurt Türk Tiyatro Festivali’nde

23 Mayıs 2025
Yarının Eko-Liderleri Kadıköy’de yetişecek

Yarının Eko-Liderleri Kadıköy’de yetişecek

23 Mayıs 2025
KAGİDER Türkiye Kadın girişimciliği izleme raporu sonuçlarını açıkladı

KAGİDER Türkiye Kadın girişimciliği izleme raporu sonuçlarını açıkladı

23 Mayıs 2025

Son Yazılar

29. Bedia Muvahhid Ödülü Sahiplerini buldu

29. Bedia Muvahhid Ödülü Sahiplerini buldu

23 Mayıs 2025
Şehir Tiyatroları, “Yenilmez” adlı oyunuyla 12. Frankfurt Türk Tiyatro Festivali’nde

Şehir Tiyatroları, “Yenilmez” adlı oyunuyla 12. Frankfurt Türk Tiyatro Festivali’nde

23 Mayıs 2025
Yarının Eko-Liderleri Kadıköy’de yetişecek

Yarının Eko-Liderleri Kadıköy’de yetişecek

23 Mayıs 2025
KAGİDER Türkiye Kadın girişimciliği izleme raporu sonuçlarını açıkladı

KAGİDER Türkiye Kadın girişimciliği izleme raporu sonuçlarını açıkladı

23 Mayıs 2025
Güncel Kadın

Güncel Kadın

Sosyal Medya

Kategoriler

  • Anasayfa
  • Dünya
  • Ekonomi
  • Genel
  • Güncel Haberler
  • Güncel Sağlık
  • Güzellik
  • İş Dünyası
  • Magazin
  • Moda
  • Röportaj
  • Sağlık
  • Sanat
  • Yaşam
  • Yazarlar

Son Haberler

29. Bedia Muvahhid Ödülü Sahiplerini buldu

29. Bedia Muvahhid Ödülü Sahiplerini buldu

23 Mayıs 2025
Şehir Tiyatroları, “Yenilmez” adlı oyunuyla 12. Frankfurt Türk Tiyatro Festivali’nde

Şehir Tiyatroları, “Yenilmez” adlı oyunuyla 12. Frankfurt Türk Tiyatro Festivali’nde

23 Mayıs 2025
  • İletişim: info@guncelkadin.com.tr

© 2023 Güncel Kadın.

No Result
View All Result
  • Anasayfa
  • Güncel Haberler
  • İş Dünyası
  • Ekonomi
  • Moda
  • Güzellik
  • Sağlık
  • Yaşam
  • Sanat
  • Röportaj

© 2023 Güncel Kadın.