SAHA Studio, Ocak – Haziran 2025 dönemi için yapılan açık çağrı sonucunda İMÇ’deki program mekânında ağırladığı Mert Acar,Mathilde Melek An, Nejbir Erkol, Merve Tuna ve Sevil Tunaboylu’nun yeni çalışmalarını 25 – 28 Haziran 2025 tarihleri arasında izleyiciyle buluşturuyor.
Programa İstanbul, Ankara ve Mardin’den katılan 5 sanatçı, altı ay boyunca Türkiye ve farklı ülkelerden gelen 18 sanat profesyoneli tarafından ziyaret edilerek pratiklerini paylaştı ve projelerine yönelik geribildirim aldı. Sanatçılar ayrıca, SAHA Küratöryel Program kapsamında YBYTU iş birliğiyle Brezilya’dan gelen Érica Burini ile iki ay boyunca düzenli aralıklarla görüşerek bilgi alışverişinde bulundu ve konuk küratörün araştırması etrafında yeni bağlantılar geliştirmesine destek oldu. 14-15 Mart 2025 tarihlerinde düzenlenen ara dönem sunumlarında araştırma ve ön üretim süreçlerini ziyaretçilerle paylaşan sanatçılar, mayıs ayında programın uzantısı olarak 16. Sharjah Bienali’ni ziyaret ettiler.
İstanbul Manifaturacılar Çarşısı (İMÇ) 5. Blok’ta bulunan mekânlarında düzenlenen SAHA Studio Açık, 25 Haziran, Çarşamba günü 15:00 itibarıyla gezilebiliyor. Buluşma ve sunumlara, sanatçıların üretim süreçlerine değinen etkinlikler eşlik ediyor. Detaylı bilgi için SAHA web sitesi ve sosyal medya hesaplarını takip edebilirsiniz.
25 Haziran, Çarşamba
12:00 – 13:00 : Basın buluşması
13:00 – 14:00 : Basın buluşması
18:00 – 19:00 : Merve Tuna | Sanatçı Etkinliği
26 Haziran, Perşembe
12:00 – 19:00 : Genel ziyaretler
14:00 – 15:00 : Sanatçılar ile tur
18:00 – 19:00 : Mathilde Melek An & Sevil Tunaboylu | Sanatçı Etkinliği
27 Haziran, Cuma
12:00 – 19:00 : Genel ziyaretler
16:00 – 17:00 : Mert Acar | Sanatçı Etkinliği
18:00 – 19:00 : Nejbir Erkol | Sanatçı Etkinliği
28 Haziran, Cumartesi
12:00 – 19:00 : Genel ziyaretler
14:00 – 15:00 : Sanatçılar ile tur
Dönem boyunca İstanbul periferisindeki geçiş alanları üzerine çalışan Mert Acar işlevini yitirmiş ya da yarıda bırakılmış inşaatların oluşturduğu rotayı takip ederek izleyiciyi kent hafızası üzerine düşünmeye davet ediyor. Bir yandan fotoğrafın tek başına yeterliliğini sorgulayan sanatçı, pratiğine SAHA Studio ile kattığı yazıyı bizlere yarı kurgusal bir kitap ile sunuyor. Metinlerle fotoğrafı bir araya getiren bu kitap dışında mekana yayılan baskılar ve yerleştirmeler, geçici peyzaj hissini Studio alanına taşıyor.
Mathilde Melek An’ın Geçmiş Gelişim isimli devam eden araştırması 2000’li yılların başlarında İMÇ 4. Blok’ta çalışan ailesinin arşivini odağına alıyor. 20 yıl sonra çocukluğunun geçtiği İMÇ’ye SAHA Studio kapsamında geri dönen An, kendi kişisel arşivinden çıkan fotoğraf, belge ve videoları yeniden ele alıyor. İMÇ’de gerçekleştirilen farklı üretimlerle mekansallaşmış bir şekilde karşımıza çıkan bu arşiv geçmişi deneyimleme, taşıma ve ortaya koyma üzerine yeni bir anlatı oluşturuyor.
Projenin başlangıç noktası olarak “arıza” kavramını ele alan Nejbir Erkol, SAHA Studio boyunca kişisel deneyimlerini temel alarak “arıza” kavramını “sınır” kavramı ile buluşturuyor. “I’ve made a mistake and yet I made something” başlıklı yerleştirme Erkol’un 2024 yılında Almanya-Polonya arasında sınır dışı edilmesi üzerine başından geçenlerin bir yansıması olarak karşımıza çıkıyor. Sınır bölge manzaralarını Studio alanına taşıyarak kurguladığı yerleştirme sanatçının farklı zaman ve mekanlarda yaşadığı benzer deneyimleri bir araya getirerek özneyi merkeze alan bir sorgulama alanı yaratıyor.
Pratiğinde beden merkezli sorgulamalara yer veren Merve Tuna 2022’den beri üzerinde çalıştığı The Fleeting Subject adlı projesini SAHA Studio’da işlemeye devam ediyor. Kayıp ve kayıptan doğan boşluğu bedenin zıttı olarak tanımlayan sanatçı psikanaliz ve matematikten beslenerek boşluğu heykelsi formlarla ifade etmenin ve beden ile boşluk arasında bir “barış” oluşturma yollarını arıyor. Araştırmasının SAHA Studio kapsamında yürüttüğü etabında ise kayıp ve boşlukla barışmış tek bir beden yerine çeşitli formlarda manipüle edilmiş beden parçalarını Studio alanına taşıyor. Beraber var olan ancak birbirini tamamlamayan bu uzuvlar boşlukla beraber varlığını sürdürmeye çalışan bir beden izlenimi oluşturuyor.
Sevil Tunaboylu göç ve göçle aktarılan zanaatın hangi bağlamlarla ele alınabileceğini sorgulamak için kendi aile arşivinden yola çıkıyor. SAHA Studio kapsamında aile arşivi üzerinde daha detaylı çalışabilmek amacıyla gerçekleştirdiği Üsküp seyahatinden edindikleriyle kurgusal bir anlatıyı bir araya getiren bir yayın üzerinde çalışıyor. Taslak olarak Studio’da yer alan yayına yağlı boya resim, Studio duvarlarına müdahaleler ve heykeller eşlik ediyor.
Sanatçılar Hakkında:
Mert Acar (d. 1989 Ankara), fotoğraf, video ve yerleştirme pratikleriyle üretim yapan bir sanatçı ve akademisyendir. Çalışmalarında doğa ve yapılı çevrenin kesişiminde yer alan geçiş peyzajlarına odaklanmaktadır. Bu alanları hafıza, dönüşüm, geçicilik ve yersizlik gibi kavramlar bağlamında irdelerken, çoğunlukla kurgusal bir yaklaşımı benimser. Lens tabanlı pratikler aracılığı ile deneyimlediği peyzajda karşılaştığı nesneler, endüstriyel yapılar ve mimari formlar ise hem düşünsel hem de yapısal anlamda üretimlerinde belirleyici ve yön gösterici bir unsur olarak yer alır. Acar, lisans eğitimini Hacettepe Üniversitesi grafik bölümünde (2012), yüksek lisans (2017) ve sanatta yeterlik (2023) eğitimini ise Gazi Üniversitesi resim bölümünde tamamladı. Son sergileri arasında; Vision Art Platform’da gerçekleştirdiği Kaybolan Mesafe (İstanbul, 2024) adlı solo sergisi ve Olimpos Sergileri 3: Enteriyör (İstanbul, 2024) yer almaktadır. Acar, Ankara’da yaşıyor ve çalışıyor.
Mathilde Melek An (d. 1989, Vincennes/Fransa) Fransız-Türk bir sanatçıdır. Çoklu medya sanat pratiği, Normandiya ile İstanbul arasındaki kültürel kimliklerinin etkileşiminden derinlemesine etkilenmiştir. Caen/Cherbourg Güzel Sanatlar ve Medya Yüksekokulu (ÉSAM) mezunu olan AN, aynı zamanda Erasmus programı kapsamında İstanbul Mimar Sinan Üniversitesi’nde de eğitim almıştır. Pratiği hafıza, kimlik ve çokkültürlülük temalarını etrafında şekillenir. 2018’de Mexico City’deki MArchives Forms, 2024’te Namur’daki Au Pays des Merveilles ve 2025’te İstanbul’daki Abstract Deities gibi uluslararası sergilerde yer almıştır. Sanatsal yaklaşımı performans, immersif enstalasyonlar ve kolektif iş birliklerini harmanlar. 2024’te İstanbul Mahalla Festivali’nde Memento ve 2016’da Wasteband kolektifi ile Manhattan… I only could dream of it gibi projelerde yer alan AN, izleyiciyi hareketlilik, geçiş ve kültürel dönüşüm deneyimleri üzerine düşünmeye davet eder.
Nejbir Erkol (d. 1995, Mardin) lisans eğitimini Mardin Artuklu Üniversitesi Resim Bölümü’nde, yüksek lisans eğitimini ise Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalında tamamladı. Prekarya kavramı üzerine çalışan Erkol’un pratiği; resim, enstalasyon, performans ve video gibi mecralara yayılır. Yaşadığı coğrafyanın etkisiyle çalışmalarında kırılganlık, yaralanabilirlik, acı ve travma kavramlarını kendi bedeniyle ilişkilendirerek ele alır. Bu kavramları ele alırken kullandığı malzemelerin de en az ele aldığı kavramlar kadar güvencesiz olmasına dikkat ediyor. Katıldığı birçok karma serginin yanı sıra; İstanbul Bienali Çalışma ve Araştırma Programı (2019-2020), Arter Araştırma Programı (2020-2021), Temporary Dialects; Bridges Through My Window (Almanya, 2021) gibi programlarda yer aldı. Yakın dönemde 5. Mardin Bienali The Promise of Grass ve Festival SACRe, Gaîte-Lyrique, (Paris, 2023)’te eserleri sergilenen Erkol aynı zamanda 2023’te Prince Claus Tohum Ödülünü almaya hak kazanmıştır. 2025-2026 yılı İstanbul – Berlin Misafir Sanatçı Programı (Depo/nGbK) kapsamında burs almaya hak kazanan iki sanatçıdan biridir.
Merve Tuna (d. 1987, Eskişehir) lisans eğitimini İstanbul Teknik Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümünde (2006), yüksek lisans eğitimini ise London College of Fashion’da Moda Tasarımı ve Teknolojisi bölümünde (2010) tamamladı. Tuna, nesne odaklı ve anlatıya dayalı işlerinde bedeni merkeze alır. Üretim sürecinde psikanaliz, matematik ve filmden beslenerek, analitik formülasyon ile içgüdüsel, malzeme odaklı üretim arasında salınır. Travma, acı, utanç ve güç ilişkileri gibi kavramların nesnelerde nasıl tezahür ettiğini, zanaat süreçleri ile psikoseksüel süreçler arasındaki paralellikleri ve insan-nesne ilişkilerinin insana dair neler söyleyebileceğini araştırır. İlk kişisel sergisi O’nun Vakası: Sahneler, Formülasyonlar, Türevler’i 2021 yılında Küçük Mustafa Paşa Hamamı’nda gerçekleştirdi. 2022’den bu yana üzerinde çalıştığı The Fleeting Subject isimli projesi ise, anlatı kurguları ve malzeme kullanımı etrafında şekillenen araştırmalara dayanıyor. Bu araştırma süreci, 2024 yazında Paris’teki Cité internationale des Arts’ta katıldığı sanatçı rezidansı sırasında, yeni anlatım biçimleri ve malzemelerle yürüttüğü denemelerle farklı alanlarda derinlik kazandı.
Sevil Tunaboylu (d. 1982, İstanbul) çalışmalarında, bir araştırma yöntemi olarak konularını farklı mecralara taşıyarak, resimden heykele bir aktarım alanı açar. Tunaboylu’nun pratiğinde, karşılaştığı nesnelerin yan yanalıklarına dair alıştırmalar, kadrajın dışında bırakılan, izlerine tanıklık edilen portreler yer alır. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümü’nden 2005 yılında mezun olan Tunaboylu, 2008-2010 yılları arasında, kurucularından olduğu kâr amacı gütmeyen inisiyatif Mtaär Açık Sanat Alanı’nın eş yürütücülüğünü üstlendi. 2017’den beri, Alaca Heyheyler isimli feminist kolektifin üyelerinden biri olarak sergiler düzenliyor, sanatçı yayınları üretiyor. 2007 yılından bu yana görsel sanatlar eğitmenliği yapan Tunaboylu, İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor. Son yıllarda katıldığı karma sergiler arasında 16. Sharjah Bienali to carry (Birleşik Arap Emirlikleri, 2025), Bugünü Resmetmek (YKY, İstanbul, 2024), Kadınlar Atlası (DEPO, İstanbul, 2024) yer alırken; Çırak (400&118, İstanbul, 2023) ve Bitmez Tükenmez Dönüşe Geçtiler (DEPO, İstanbul, 2020) kişisel sergilerini gerçekleştirdi