• İletişim: info@guncelkadin.com.tr
Güncel Kadın
  • Anasayfa
  • Güncel Haberler
  • İş Dünyası
  • Ekonomi
  • Moda
  • Güzellik
  • Sağlık
  • Yaşam
  • Sanat
  • Röportaj
No Result
View All Result
  • Anasayfa
  • Güncel Haberler
  • İş Dünyası
  • Ekonomi
  • Moda
  • Güzellik
  • Sağlık
  • Yaşam
  • Sanat
  • Röportaj
No Result
View All Result
Güncel Kadın
No Result
View All Result

Duygu Şengül : Ece Ayhan şiiri üzerine izlenimler

Duygu Şengül by Duygu Şengül
10 Nisan 2025
in Yazarlar
0
Duygu Şengül : Ece Ayhan şiiri üzerine izlenimler
0
SHARES
94
VIEWS
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşWhatsapp PaylaşLinkedin'de PaylaşPaylaşPaylaş

“Anlamsızlığın Anlamına Giden Şair”

“Ötekileştirilenlerin Şairi”

1960’lı yıllar hemen öncesi ve hemen sonrasıyla beraber Türkçe şiir tarihinin en verimli ve yaratıcı yıllarının başında gelmektedir ve Ece Ayhan da bu dönemin başat isimlerinden biridir. Ece Ayhan’ı henüz yazın yaşamının ilk başında belirleyen iki olgu öne çıkar. Birincisi Sait Faik etkisi, ikincisi ise henüz 1950’lerin başında Türkçe ’de yayımlananan J. Rousselot’un “Sürrealist Antoloji”sidir. Bu antolojide Mülkiyeli şair Ece Ayhan’ı en çok etkileyen isimler, Rimboud ve Lautremont’tur.

Ece Ayhan şiirinde kapitalist iş bölümüne karşıtlık ve sivil itaatsizlik olduğu söylenebilir. Ece Ayhan’nın “aylaklığı” kapitalist iş bölümünü reddeden bir tipleme olarak karşımıza çıkar.

Ece Ayhan şiirlerinde “yapmamayı” tercih edendir. Daha da önemlisi “Kınar Hanımın Denizleri” adlı eserinden bu yana kendisini kapitalist düzenin dışında tanımlayan bir portre ile karşılaşırız.

Ece Ayhan geleneksel edebiyattan sıyrılma bağlamında şiir ile modern öyküyü iç içe geçiren biçimler arası bir tekniği tedavüle sokar.

Oğuz Demiralp Ece Ayhan hakkında şu saptamayı yapmaktadır: “Ece Ayhan’da kişisel sorun yani eşcinsellik ile toplumsal sorun, yani tarih ve hayatla hesaplaşma birleşmiş, normal dışı cinsellik kendi doğal müttefikini tarihin konsesüslerinden dışlanmış olan döküntüler ve yasaklarda bulmuştur.”

Ortodoksluklar adlı şiir kitabı örtük bir cinsellik anlatısıdır. Şiirler otobiyografik öğelerin serpiştirildiği bu anlatı ile şekillenir. Ama Ece Ayhan açık ve belirgin ya da yerli bir özdeşlikle yapmaz bunu. Aksine yaşadığı çevrenin tarihsel karşılığına odaklanır. Ortodoksluklar’daki cinsel istekler; çok biçimli sapkınlığın gövdesi, öz doyum, eşcinsellik olarak görülür. Ece Ayhan şiirinde cinsel şiddet imgelerinin neyi belirttiği sorulabilir. Bunlar birçok ilişki çeşidine gönderme yapar. İlki çift ilişkisi, belli özel sado-mozaşist cinsel pratiklerdir, bu anlamda olağan bir cinselliğe ilişkin arzusal boyut bulunur. İkincisi eşcinsel içerik, üçüncüsü ise çocuklara ve kadınlara özellikle de seks işçilerine uygulanan cinsel şiddettir.

Ece Ayhan şiirinin temel özellikleri bu anlamada eşcinselliğin örtükleştirilmesi, aylaklık, biçimler arası alışveriş, geleneksel ses ve yapı ile uyumsuzluk ve anti-lirik olmaktır. Ece Ayhan şiiri tarih ve toplum dışı kalanların (seks işçilerinin, genelev patroniçelerinin, işçilerin, devlet şiddetinin gadrine uğrayanların, kovulmuşların yani gayrimüslimlerin, idam edilenlerin) tüm öteki kimliklerin ortaklaştığı bir yerden kurulur.

Ece Ayhan’nın burjuva ahlakına, egemenlere ve sisteme karşı duyduğu tiksinti ve nefret onu sürrealizmin İkinci Yeni’deki tek gerçek temsilcisi yapar. Anti-milliyetçi bir duruşu vardır. Ece Ayhan şiirinde “Devlet ve Tabiat” adlı kitabında nihai bir kurucu Kemalizm’e eleştireldir. Tarafını otokratik Kemalizm’e karşıtlık olarak kuran bir şiir dili vardır. Dönem olarak anti-Kemalizm’in yavaş yavaş görünürlük kazandığı ilk yıllarda bunun için adresi bellidir, “İdris Küçükömer ve Şerif Mardin”. Ayhan’nın özellikle cumhuriyet modernleşmesine karşı eleştirel bir bakış açısı bulunur. Ece Ayhan şiiri kendi toplumunun geleneksel değerleri ile barışık değildir. Tam tersine devlet ve tarihle;  kendisini sözde “vatandaş” kılan şeyle, düzenle, sistemle kavgaya tutuşur. Genç Ece’nin ilk üç kitabında özellikle anti-kapitalist, mülkiyet dışı, aylak, din dışında bir tipoloji çizilmektedir. Ancak 1970 sonrasındaki Ece Ayhan şiiri salt bir anti-Kemalizm vurgusu yapar.

Ece Ayhan anlatısı tamamen modern Türkçe şiirinin seslerinin, imge örgüsünün ve şiir yapısının dışında kurulmuş bir anti-lirizmin belki de tek örneğidir.

Ece Ayhan’nın   ilk şiirlerinde güncellik olgusu yoğun biçimde hissedilir. Bakışsız Bir Kedi Kara’da ve Ortadoksluklar’da bu olgu kesintiye uğrar. “Devlet ve Tabiat”ta da yeniden ortaya çıkar. “Tarihe ağarken üç ağır yıldız” dizesi ile “Deniz Gezmiş, Yusuf Aslan ve Hüseyin İnan” ı yad eder.

Ece Ayhan şiirinde gerçeküstü metaforik tarz ve atonallik yani yeni bir bestecilik çağına göre “ton ve makama bağlı kalmadan yapılan besteciliğe” benzerlik öne çıkar. Ece Ayhan’ın atonalliği, şiiri düzyazıya yakınlaştırması, sistem ve devletle uyuşmazlığı ile sürrealizme en yakın İkinci Yeni şairi olduğu söylenebilir.

Sonuç olarak herkesin bir Ece Ayhan’ı var. Belki de Ece Ayhan’ı bu kadar özel kılan da bu özelliği. Kendisini liberal olarak tanımlayanlar olduğu kadar anarşist olarak da tanımlayanlar da var. Ben bu yazımda genelgeçer ve üzerinde uzlaşılmış bir Ece Ayhan üzerinden gitmeyi tercih ettim. Fakat bu benim de “Bir Ece Ayhan’nım olduğu gerçeğini değiştirmiyor.

KAYNAKÇA;

Ali Özgür Özkarcı, Ece Ayhan (Şiir, Tarih,İdeoloji), Edebi Şeyleri, Kasım 2018, İstanbul (özet)

Ender Erenel, Ece Ayhan Sözlüğü, Ece Ayhan Ortodoksluklar 50 yaşında, sayfa 47-69,

Yapı Kredi Yayınları, Mayıs 2018, İstanbul

 

 

Önceki Yazı

42. Uluslararası İstanbul kitap fuarı’nın onur yazarı ve teması belirlendi

Sonraki Yazı

Aşkım Tan : Tahammül-3

Duygu Şengül

Duygu Şengül

Sonraki Yazı
Aşkım Tan : Tahammül-3

Aşkım Tan : Tahammül-3

Plugin Install : Widget Tab Post needs JNews - View Counter to be installed
  • Popüler
  • Yorum
  • En Son
Semra Kosovalı: Seçim sonucu ve gelecek

Semra Kosovalı: Seçim sonucu ve gelecek

21 Kasım 2024
İstanbul’u Kanatları Altına Alan Ressam İrem Çamlıca : “İstanbul Yeri Göğü Altın Şehir”

İstanbul’u Kanatları Altına Alan Ressam İrem Çamlıca : “İstanbul Yeri Göğü Altın Şehir”

4 Eylül 2024
Astroloji Yolculuğu: Gökyüzünden Haberler 18-24 Kasım 2024 (Ankara Saatine Göre)

Astroloji Yolculuğu: Gökyüzünden Haberler 2024’de Burçları Neler Bekliyor?

8 Ocak 2025
Sizi Daha Genç Gösterecek Saç Renkleri

Sizi Daha Genç Gösterecek Saç Renkleri

22 Ocak 2024
Semra Kosovalı: Seçim sonucu ve gelecek

Semra Kosovalı: Seçim sonucu ve gelecek

0
Duygu Şengül: Türkiye’de kadının var olma sorunu

Duygu Şengül : Duygu’sal Aforizmalar

0
Ayşe Demir: DO-ra-to

Ayşe Demir: DO-ra-to

0
Buket Keskinol: Toprak Ana Gaia

Buket Keskinol : İskenderunlu olmak

0
Haremlique Istanbul Neiman Marcus online’da!

Haremlique Istanbul Neiman Marcus online’da!

24 Haziran 2025
“Kanto”, Dünya prömiyerini 27. Şanghay Uluslararası Film Festivali’nde gerçekleştirdi

“Kanto”, Dünya prömiyerini 27. Şanghay Uluslararası Film Festivali’nde gerçekleştirdi

24 Haziran 2025
Prof. Dr. Sevil Atasoy’dan küresel uyuşturucu tehdidine karşı acil eylem çağrısı!

Prof. Dr. Sevil Atasoy’dan küresel uyuşturucu tehdidine karşı acil eylem çağrısı!

24 Haziran 2025
Eskişehir şehir tiyatrolarında bir sezon daha alkışlarla sona erdi

Eskişehir şehir tiyatrolarında bir sezon daha alkışlarla sona erdi

24 Haziran 2025

Son Yazılar

Haremlique Istanbul Neiman Marcus online’da!

Haremlique Istanbul Neiman Marcus online’da!

24 Haziran 2025
“Kanto”, Dünya prömiyerini 27. Şanghay Uluslararası Film Festivali’nde gerçekleştirdi

“Kanto”, Dünya prömiyerini 27. Şanghay Uluslararası Film Festivali’nde gerçekleştirdi

24 Haziran 2025
Prof. Dr. Sevil Atasoy’dan küresel uyuşturucu tehdidine karşı acil eylem çağrısı!

Prof. Dr. Sevil Atasoy’dan küresel uyuşturucu tehdidine karşı acil eylem çağrısı!

24 Haziran 2025
Eskişehir şehir tiyatrolarında bir sezon daha alkışlarla sona erdi

Eskişehir şehir tiyatrolarında bir sezon daha alkışlarla sona erdi

24 Haziran 2025
Güncel Kadın

Güncel Kadın

Sosyal Medya

Kategoriler

  • Anasayfa
  • Dünya
  • Ekonomi
  • Genel
  • Güncel Haberler
  • Güncel Sağlık
  • Güzellik
  • İş Dünyası
  • Magazin
  • Moda
  • Röportaj
  • Sağlık
  • Sanat
  • Yaşam
  • Yazarlar

Son Haberler

Haremlique Istanbul Neiman Marcus online’da!

Haremlique Istanbul Neiman Marcus online’da!

24 Haziran 2025
“Kanto”, Dünya prömiyerini 27. Şanghay Uluslararası Film Festivali’nde gerçekleştirdi

“Kanto”, Dünya prömiyerini 27. Şanghay Uluslararası Film Festivali’nde gerçekleştirdi

24 Haziran 2025
  • İletişim: info@guncelkadin.com.tr

© 2023 Güncel Kadın.

No Result
View All Result
  • Anasayfa
  • Güncel Haberler
  • İş Dünyası
  • Ekonomi
  • Moda
  • Güzellik
  • Sağlık
  • Yaşam
  • Sanat
  • Röportaj

© 2023 Güncel Kadın.