Manşeti artık okur atıyor

06 Ağustos 2018 Pazartesi 10:00
12
14
16
18

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi ve Ege Üniversitesi’nden iki öğretim üyesinin birlikte gerçekleştirdiği araştırma, internet kullanıcılarının, gazetecilerin haberle ilgili kararlarını etkilediğini ortaya koydu. Araştırmaya göre gazeteciler en çok haberlerin tıklanma oranları, internet kullanıcılarının Google’da yaptığı aramalar ve sosyal medya gündeminden etkileniyor.

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi Medya ve İletişim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Elif Korap Özel,  Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Şadiye Deniz’in gazetecilerle görüşerek gerçekleştirdiği araştırma;  günümüzde internet editörlerinin hangi haberleri yayına sokacakları ve haberi hangi sırada sunacakları konusunda karar verirken, en fazla tıklanma rakamlarından, daha sonra da Google arama sonuçları ve sosyal medya gündemi tarafından yönlendirildiğini belirledi.

OKUR BELİRLEYİCİ

Çalışmada, gazetecilerin bir konuyu haberleştirmek için dikkate aldığı “önemlilik”, “ilginçlik” gibi klasik haber faktörlerine günümüzde “okur”un da eklendiğine dikkat çekildi.

“Bana Okurunu Söyle, Sana Manşetini Söyleyeyim: Gazetecilerin, İçerik Hiyerarşisini ve Gündemi Belirlemede Okurun Değişen Rolüne Bakışı” adlı çalışmada, Türkiye’de en fazla ziyaret edilen ana akım medya gazetelerinin web sayfalarının editörleri ve yöneticileri ile yapılan görüşmeler sonucunda dijital gazetecilikte okurun haber üretim sürecine ve haberle ilgili aldıkları kararlara kesin bir etkisi bulunduğu belirtildi.

Neyin haber yapılacağı, hangi büyüklükte ve hangi sırada sunulacağı, hangi perspektiften ne tür bir başlıkla aktarılacağı gibi haberle ilgili kararlarda okurun güçlü bir etkisi olduğunu söyleyen araştırmaya göre okurların en önemli davranışları, tıklama, arama motorlarında arattığı konu ve kelimeler ve okurun Twitter gibi sosyal ağlarda yaptığı paylaşımlar olarak sıralandı. 

DİJİTALLEŞME İLE GAZETECİLİK İŞ AKIŞI DA DEĞİŞTİ

Araştırma kapsamında dijital gazeteciliğin en önemli verisinin tıklanma sayısı olduğu ve bu sayının artması için geleneksel gazetecilikte olmayan pek çok istihdam alanının ortaya çıktığı vurgulanırken, SEO (Search Engine Optimisation – Arama Motoru Optimizasyonu) departmanı, haberlerin sadece sosyal medyada paylaşılmasından sorumlu editoryal birimlerin oluşturulması, okur yorumları editörlerinin istihdam edilmesi, video editörlerinin sayısının her geçen gün artması, ekonomi, dış haberler, politika, magazin gibi geleneksel basında da var olan birimlerin editörlerine tık hedefleri konması gibi birçok olguyla gazetecilik iş akışındaki değişimler ortaya kondu.

Araştırma sonunda dijital gazetecilikte, internet editörünün haber seçme/eleme kararında okurun geleneksel gazetecilikten daha etkili olduğu görülürken, bunun en büyük sebebi olarak da dijitalleşme ile birlikte okur davranışlarının ölçülebilir hale gelmesi vurgulandı.

 


  Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış

  Yorum Ekle

Ad Soyad :
E-Posta :
Mesaj :
Güvenlik Kodu :



+ Benzer Haberler
» Süreya Kuaför Salonu içinizi ısıtacak bir Yeşilçam hikâyesi!
» Kilim Mobilya’dan "Enflasyonla Topyekun Mücadele Programı"na tam destek
» Demet Cengiz "Aşk Olsun"
» 25 yılda Konya büyüklüğünde tarım alanını kaybettik
» Şirketler 50 çocuğu hayata bağlamak için koşacak
» Bursa’nın Perileri galibiyetle bitirdi
» Balkanlar İzmir’de buluşuyor
» Reklamın cinsiyeti erkek
» Okçuluk şampiyonası Kayseri’de yapılacak
» Canan Tan okurlarıyla buluştu
» Artık boşanmış anneler de çocuklarına kendi soyadlarını verebilecek
» FİBA Grubu meşaleyi yaktı
» Sınır aşan dostluk
» MilyonFest’e geri sayım başladı!
» Otizmli Çocuklar İçin Sercan Badur ve Alper saldıran bir araya geldi!
» Çocuklar baleyi Odunpazarı’nda öğreniyor
» FMV Işık Okulları, TEDxYouth’ta ilham veren fikirleri bir araya getirdi
» L’Oréal, cinsiyet eşitliği konusunda Avrupa lideri oldu!
» Yetenekli çalışan adayı bulmak zorlaştı
» Annelerini örnek alıp spora başladılar
» “Güçlü Kızlar ile Güçlü Yarınlar” Hayal Değil
» Biz unutabiliriz, Sen Unutma …
» Zeynep Gözübüyük ile Anne ve Bebekler Yogada buluştu!
» Reklamcılığa duyulan aşktan doğan Kristal Elma Türk yaratıcılığını dünyaya açacak
» Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine Ulaşmak İçin Kız Çocuklarını Güçlendirelim